De la bere la hârtie igienică, sau cum se face marketing în timpul Campionatului Mondial de Fotbal

Publicat pe Publicat în Marketing Online

Peste aproximativ o lună, se dă startul unia dintre cele mai aşteptate evenimente sportive mondiale, Campionatul Mondial de Fotbal, care are loc anul acesta tocmai în Brazilia, patria acestui sport. Pe lângă numărul mare de fani, acest eveniment este aşteptat cu nerăbdare şi de către agenţiile de publicitate din întreaga lume, pentru că este o oportunitate excelentă de promovare. Unde altfel să mai găseşti un public atât de numerous şi de eterogen, care poate fi receptiv la produsele companiilor aflate pe piaţă?

Campaniile publicitare din această perioadă s-au remarcat mereu prin originalitate, inventivitate şi abordări deosebite. Este unul din rarele momente în care bugetele pentru publicitate ating sume astronomice şi sunt folosite toate canalele media existente. Şi în trecut, jucătorii mari de pe piaţa mondială au făcut istorie cu campaniile lor.

Cine poate uita de incidentul de acum 4 ani, atunci când fete care făceau reclamă ilegală pentru berea Bavaria au invadat mulţimea de spectatori de la meciul Olanda vs. Danemarca? Fetele erau îmbrăcate cu uniforme în culorile companiei şi a fost nevoie de intervenţia oficialilor FIFA pentru a fi scoase de pe stadion. Să recurgi la astfel de şiretlicuri nu este întotdeauna o idee bună, dar expunerea lor şi faptul că s-a vorbit mult despre Bavaria în acea perioadă nu a putut decât să le aducă un plus de imagine.

De asemenea, Adidas, unul dintre liderii de piaţă în ceea ce priveşte echipamentele sportive ştie să profite de fiecare dată de orice eveniment sportive, aşa că nu e de mirare faptul că au editat un catalog dedicat numai şi numai Campionatului Mondial, în care modelele purtau tricouri asemănătoare celor folosite de echipele participante. De altfel, Adidas a avut mereu o abordare interesantă în privinţa campaniilor sale legate de fotbal, pentru că în 2006 au promovat afişe în care era reprezentată catedrala fotbalului Adidas, o creaţie bazată pe Capela Sixtină. Abordarea a fost una riscantă, dar Adidas şi-a înţeles publicul. Pentru foarte mulţi fani, fotbaliştii preferaţi sunt ca nişte zei în ochii lor, iar de acest lucru a profitat şi compania atunci când şi-a lansat campania.

 Şi dacă veni vorba de statutul fotbaliştilor-vedetă, principalul competitor al lui Adidas, Nike, a lansat o campanie similară în 2010, cu afişe care îi reprezentau pe Wayne Rooney, Ronaldo sau Ribery sub forma unor statui din antichitate, un simbol al forţei şi al puterii nelimitate.

Având în vedere că de la orice meci de fotbal nu lipsesc berea şi mâncarea fast-food, McDonald’s nu putea să nu ia parte la această acţiune, lansând în 2006 un hamburger special, de dimensiuni foarte mari, special pentru fanii înfometaţi după ce au strigat o oră şi jumătate pe stadion. Şi cum după un hamburger uriaş cel mai bine merge o bere, Budweiser nu putea să rateze momentul, cu spoturi publicitare dedicate sportului-rege. Pentru fanii care nu consumă băuturi alcoolice (sau pentru cei care sunt încă minori), Coca-Cola a fost prezentă pe piaţă cu ambalaje speciale, imprimate cu chipurile principalelor vedete de la Campionat. Adică dacă tot nu face vreo schimbare în privinţa produselor (având deja câteva eşecuri în lunga sa istorie în această privinţă), Coca-Cola investeşte mereu în campaniile sale adaptându-şi imaginea la cerinţele pieţei.

Acestea sunt doar câteva dintre produsele care în mod constant sunt implicate în campaniile publicitare premergătoare evenimentelor sportive (echipamente sportive, bere, băuturi carbogazoase şi fast-food), însă asta nu înseamnă că nu există şi alţii care speculează acest fenomen în masă. Practic, orice poartă însemnele echipei favorite sau chipul unui fotbalist-vedetă se vinde ca pâinea caldă în această perioadă.  De la tricouri, mingi de fotbal, rechizite şcolare şi jucării, până la şuncă, hârtie igienică sau păpuşi vodoo ( „ca să moară duşmanii mei!”), Campionatul Mondial de Fotbal oferă numeroase oportunităţi de promovare, pentru că se speculează exact ceea ce caută oricine este implicat în publicitate din partea publicului: pasiune, entuziasm şi dorinţa de a avea un idol.

Rămâne de văzut în luna care urmează ce reclame vor deveni virale pe Internet, ce afişe vor împânzi marile oraşe ale lumii, ce produse interesante vor mai apărea pe piaţă şi ce noi tactici vor folosi agenţiile de publicitate pentru campaniile lor.

P.S. Voi cu ce echipă ţineţi la această ediţie a Campionatului Mondial?

Sursa foto: flashrolls.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *