Eroare! Browserul nu găsește adresa indicată

Publicat pe Publicat în Blog

În urmă cu o săptămână, o bună parte a internetului românesc era afectată de o eroare tehnică apărută la una din companiile ce oferă găzduire web pe piața autohtonă. Total pe neașteptate, serverele fizice ale unei companii de hosting au fost resetate de către o persoană necunoscută, ceea ce a condus la o pierdere masivă de date. Printre datele pierdute erau incluse și back-up-urile de siguranță de pe serverele speciale de back-up. Pe scurt, site-urile clienților găzduiți de respectiva companie păreau afectate definitiv și irevocabil.

Povestea s-a amplificat în scurt timp pe bloguri, forumuri și canale social media, pe măsură ce orele treceau și sute de site-uri erau în continuare la pământ. De aceea, astăzi venim cu un nou articol din seria “Cum să faci față situațiilor de criză”, prezentând câteva sfaturi practice privind situațiile de criză tehnică care ar putea apărea în viața unui business online.

1.       Back-up periodic

A avea un back-up al site-ului tău în calculatorul propriu este prima și cea mai importantă măsură de precauție. Practic, în acest fel te asiguri că nu depinzi doar de sănătatea sau securitatea serverului unde e găzduit site-ul tău. Aceste servicii sunt într-adevăr garantate de compania care îți asigură găzduirea, dar e recomandat să ai mereu la îndemână copia ta proprie a fișierelor.

2.       Număr de telefon public

A avea numărul de telefon publicat pe site și pe canalele social media pe care le deții nu doar că adaugă un punct în plus la credibilitate și la procesul de optimizare SEO dar te scutește și de numeroase probleme în relația cu clienții. Poți fi sigur că telefoanele vor începe să sune atunci când site-ul tău nu mai e funcțional, însă privește asta ca un avantaj – vei avea ocazia să explici în timp real ce se întâmplă și care este motivul pentru care nu ești disponibil.

3.       Canale alternative de comunicare

Oricât de concentrat ai fi pe rezolvarea problemei tehnice, nu abandona canalele alternative de comunicare. Fii prezent pe Facebook, Twitter, Google+ sau pe orice altă rețea socială activezi pentru a răspunde plângerilor și întrebărilor utilizatorilor tăi.

4.       Update-uri periodice & transparență

Ține-i pe oameni “la curent” cu evoluția. Dă-le scurte actualizări de stare cel puțin o dată la 2-3 ore. O comunicare scurtă de tipul “Am recuperat 65% din date, estimăm că vom încheia procesul în cel mult șapte ore” e exact ceea ce au nevoie clienții tăi să audă. Ei trebuie să știe că lucrezi la capacitate maximă pentru a rezolva situația neplăcută ivită.

De asemenea, e foarte important să fi transparent și sincer. Trăim într-o lume în care oricine are acces la informație și e foarte posibil ca unii din utilizatorii tăi să aibă la fel de multe sau chiar mai multe cunoștințe tehnice ca și tine. De aceea, fi transparent și comunică exact care e problema, nu încerca să-i păcălești cu diverse tehnici de manipulare, ascunzând ce s-a întâmplat exact.

5.       Măsuri de siguranță / prevenție & protecția datelor

În strânsă legătură cu sfatul anterior, e foarte important să comunici punctual care sunt măsurile de siguranță care le vei lua pe viitor pentru a preveni evenimente similare. Discută fără ocolișuri despre investițiile pe care le-ai făcut deja cât și despre cele pe care le vei face în perioada imediat următoare pentru a nu mai exista evenimente neplăcute de acest gen.

În același timp, asigură-te că pui pe primul loc protecția datelor cu caracter personal. Acesta e aspectul cel mai important atunci când vine vorba de clienții tăi. Asigură-le asistență gratuită (inclusiv juridică), dacă problemele tale tehnice au determinat alterarea integrității datelor cu caracter personal de pe site-ul tău. Dacă, din fericire, nu este cazul tău, asigură-te că și ei știu acest lucru și că relația de încredere existentă între voi nu se alterează.

Erorile tehnice pot apărea în orice clipă atunci când ai de-a face cu mașinile, însă sfaturile de mai sus au rolul de a te scuti de o parte din neplăcerile pe care un astfel de eveniment le generează.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *